Во Центарот за извонредност „Хитмобил“ - при Институтот за електрохемија и енергетски системи „Акад. Евгени Будевски“ во БАН (ИЕЕС-БАС).Автомобилот е увезен во земјава како дел од проектот „Hitmobile Competence Center - Технологии и системи за производство, складирање и потрошувачка на чиста енергија“. Го презентираше проф. д-р Благои Бурдин. Автомобилот, како и уште еден електричен автомобил, се дел од истражувачки проект.
Станува збор за целосно водородно возило со горивни ќелии, чиј погонски електромотор има максимална моќност од 120 киловати. Оваа моќност ја обезбедува горивни ќелии од 90 киловати, а максималните оптоварувања ги презема баферска батерија која работи паралелно со максимална моќност од 90 киловати. Резервоарите имаат капацитет од околу шест килограми водород при целосно полнење, што со потрошувачка од околу еден килограм на 100 km овозможува домет од околу 600 km со едно полнење. Студениот старт е -30 степени, рече Бурдин и додаде дека ова е конвенционален автомобил.
Регистрацијата на возилото траеше четири месеци, изјави доц.д-р Благои Бурдин, раководител на лабораторијата, чиј дел ќе биде и овој автомобил. Ова е прва регистрација на ваков електричен автомобил со горивни ќелии во Бугарија, што исто така го отвора патот, бидејќи таква можност не постоела пред да се појави овој автомобил, рече тој.
Најкритична во моментов е инфраструктурата за полнење, бидејќи е прилично скапа како објект. Бурдин истакна дека бара големи размери, за разлика од електричната мобилност на батерии, каде станиците за полнење можат да бидат многу мали, дури и за домашна употреба. Кога зборуваме за станица за полнење на водород, капацитетите се прилично големи и потребни се големи размери - производство на стотици килограми водород дневно или полнење на стотици автомобили, неколку десетици автобуси и камиони. Ова е практично минималната критична маса за да постои барем некоја почетна економска логика, рече Бурдин, додавајќи дека тоа е основен проблем со кокошката и јајцата, бидејќи станиците ги чекаат автомобилите, а без станици не може да има автомобили. Тој рече дека тоа е европска политика и порано или подоцна овие станици ќе бидат тука.
Во изградба е првата станица за полнење автомобили со водород. Тоа е направено во рамките на Компетентниот центар „Хитмобил“. Очекуваме во септември или октомври да биде достапен и ќе можеме да го наполниме и овој автомобил и другите автомобили, бидејќи неговиот капацитет, иако е демонстративен, е 10 - 11 килограми дневно, рече тој. Според него, во моментов нема слични станици за полнење не само во Бугарија, туку и во цела Југоисточна Европа.
Конвенционалниот автомобил има мотор со внатрешно согорување и процес на согорување што произведува емисии. Хибридниот автомобил има батерија и електричен мотор, како и мотор со внатрешно согорување кои работат во различна комбинација, но има и процес на согорување и емисии.
Во овој процес емисиите се нула, рече проф.Бурдин. Според него, нема емисии и на штетни материи и на јаглерод диоксид, кој не е штетен, но се смета за еден од главните стакленички гасови. Автомобилот испушта ултра чиста вода, истакна Бурдин. Системот е дизајниран на таков начин што го комплетира процесот на енергетскиот циклус од дестилирана вода преку водород до вода. Водата што се формира во возилото се испушта во атмосферата, а потоа паѓа како дожд, така што нема отпад, рече тој.
Научникот забележа дека и автомобилите со батерии и водородни горивни ќелии електрохемиски конвертираат некој вид енергија директно во електрична енергија, рече Бурдин, додавајќи дека и двата се електрични автомобили. Тие не произведуваат штетни емисии.
Полнењето на еден автомобил трае помеѓу пет и 15 минути, рече научникот. Тој истакна дека електраните за ултра брзо полнење траат околу 20 минути, но доведуваат до амортизација на батеријата на електричниот автомобил. Стандардното полнење на електричниот автомобил трае неколку часа.
Водородниот автомобил не е поопасен или побезбеден од другите возила, истакна научникот. Според неговите зборови, технологијата е исто толку безбедна како и другите.